Kültür Sanat, Kültür Sanat Derneği
   
Müzik Bilgileri
   
Dış Duyurular
Türk Müziği Konservatuar'larında saz ve ses eğitimi alan öğrencilerin edindikleri teorik bilgileri, pratikte uygulamaları için derneğimizdeki çalışmalarımıza katılımlarını bekliyoruz.
Türk Sanat Müziği Notaları
Bestecilerimizin şarkılarını ve eserlerinin notalarını arşivimizde bulabilir,
Türk Sanat Müziği hakkında derlenmiş bilgilere, Makamlar ve Fasıllar hakkında dökümanlara sitemizden ulaşabilirsiniz.
Türk Müziği Bilgileri
   
 
FAHRİ KOPUZ
Mehmed Fahri Kopuz 1882 yılında İstanbul’da doğdu.Gümrük memurlarından Kadri Bey’in oğludur. İlk öğreniminden sonra 1889’da Vefa İdadisi’ne girdi; 1903 yılında buradan mezun oldu. Şura-yı Devlet Mazbata Kalemi’nde memuriyete başladı. Altı ay sonra Harbiye Nezareti’ne nakletti. Harbiye Nezareti Süvari Dairesi Katipliği yaptığı sırada “Çanakkale Savaşı”nda 5.Orduya katıldı ve savaş bitinceye kadar orada kaldı.
1908 yılında İsmail Hakkı Bey’in başkanlığında bazı arkadaşları ile “Musiki Osmani Cemiyeti”ni kurdu. Burada dönemin ünlü musikişinasları ders veriyordu. 1916 yılında Reşad Erer, Kemani Haşim, Neyzen İhsan Aziz Bey, Kanuni Nazım Bey, Tanburi Ahmed Neşed Bey, hanende Arap Cemal, hanende Sıtkı, hanende Reşat Bey’lerle “Darüttalim-i Musiki Cemiyeti”ni kurdular. İlgili bölümlerde görüldüğü gibi bu kuruluşa başka sanatkarlar da katılmıştır. Bu topluluk 1931 yılında dağıldı; Fahri Kopuz’un gayreti ile 1934 yılında yeniden açıldı. Çalışmalarını 1939’da Ankara Radyosu’na tayin edilinceye kadar sürdürdü.

1939’da Ankara Radyosu’nda göreve başlayan Kopuz, radyoevi nota kütüphanesini kurmakla görevlendirildi. Cevdet Kozanoğlu ile birlikte büyük emeği geçti. “İncesaz” programlarını da yönetiyordu.Daha önce Darüttalimi Musiki’de bu tür toplu programların en iyi örneklerinin sunulmasını sağladığından , büyük bir gayretle işe sarıldı; binlerce notayı bizzat yazdı. Bugün bile Ankara Radyosu’nda kullanılan notaların çoğu onun yazmasıdır. Geleneksel bir uslub içinde güzel fasıl programları sundu ve hocalık etti. Bu programlar, fasıl musikimizin son kaliteli icra örneği olarak kabul edilir. 1961 yılında ileri yaş nedeni ile emekliye ayrıldı. Emekli olduktan sonra birkaç kez radyoevine davet edilerek kendi bestesi olan “İstanbul Efendisi”nin seslendirilmesine yardımcı oldu. Meraklı gençlere evinde musiki dersleri verirdi.

Fahri Kopuz pnömoni (zatürre) hastalığından 7 Ocak 1968 tarihinde Ankara’da öldü. Ertesi gün Hacıbayram Camii’nde kılınan cenaze namazından sonra Cebeci Asri Mezarlığı’nda toprağa verildi. Hadiye Hanım’la evlenmiş, bir kız olmak üzere üç çocuğu dünyaya gelmiştir. Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası’nın eski kemancılarından Fethi Kopuz sanatkarın büyük oğludur.

Musiki çalışmalarına çok küçük yaşlarında, sünnet hediyesi olarak alınan armonika ile başladı. Orta halli bir udi olan babasına sesi ile eşlik ederdi. Önceleri kanuna merak ettiyse de babası tel almayınca bundan vazgeçti.Gizlice babasının udunu alır, bazı basit eserlerle kantoları çalmaya çalışırdı. Pek genç yaşında musiki ile uğraşmaya başladığından, cemiyetlere devam ederek Abdülkadir Töre, Hoca Ziya Bey, Hacı Kirami Efendi gibi ustalardan musiki sanatımızın inceliklerini öğrendi. Muallim İsmail Hakkı Bey’den Musiki Osmani’de fasıllar geçti. Kanuni Hacı Arif Bey’den saz eserleri, Ahmed Irsoy’dan usul dersleri aldı. Darüttalim Musiki kurulduktan sonra, Sadedin Arel ve Suphi Ezgi’yi tanıyarak bu iki ilim adamımızdan armoni, prozodi ve nazariyat dersleri gördü. Büyük sanatkar Tanburi Cemil Bey’i tanımış, uzun yıllar onun çevresinde bulunmuş, lavta çalmayı öğrenerek Cemil Bey’e eşlik etmişti. Darüttalimi Musiki’nin üyesi olan Kanuni Nazım Bey’den ölümüne kadar yararlanmıştır. I.Dünya Savaşı sonrası “Mütareke” yıllarında Kaptanizade Ali Rıza Bey’in kurduğu “İstanbul Opereti” nde çalıştı.

Son derece ciddi bir kişiliğe sahip olan Kopuz, bütün çağdaşları gibi sanatta disipline inanan ve falsoya tahammül edemeyen bir kimseydi. Bu ölçüler içinde İstanbul halkına yıllarca güzel konserler sundu. Bu başarılı saz ve ses topluluğu Berlin, Kahire, İskenderiye gibi büyük merkezlerde ve yurtiçi turnelerinde konserler vermiştir. Aynı zamanda iyi bir lutiye idi; zaman buldukça eski sazları onarır ve ud yapardı.

Fahri Kopuz, yüzyılımızın en dikkate değer bestekarlarındandır. Saz ve söz eseri formlarında tekniği sağlam, geleneklere bağlı, duygulu ve kusursuz eserler bestelemiştir. En değerli hocalarından yıllarca çalışarak elde ettiği teknik bilgilerle eserlerini sağlam temellere oturtmuştur. Özellikle şarkıları, bu formun bütün inceliklerini kavramış bir sanatkar kişiliğin değerli ürünleridir. Bazıları üstün bir bestekarlık çizgisine yaklaşır. Saz eserlerinde de hemen hemen aynı başarı dikkati çeker.

Operet bestekarlığı akımına kapılarak Musahib-zade Celal’in “Atlı Ases” ve “İstanbul Efendisi” adındaki eserlerini Türk Musikisi tonal sistemine göre bestelemiştir. Eserleri “Külliyat” şeklinde 1949, “Nazari ve Ameli Ud Dersleri” adındaki metod çalışması 1920 yıllarında yayınlandı. Sık sık “Hayatımda en çok sevdiğim ve en çok bildiğim şey musikidir” diyen Kopuz, seksen altı yıllık bir ömrü bu sanata vakfetmiş, karşılığında maddi çıkar gözetmemiştir.

Dr.M.Nazmi Özalp-Türk Musikisi Tarihi kitabından alınmıştır.

  Acemaşiran-Fettan gülüşün her kanayan kalbe devadır
  Acemaşiran-İncecik kıvrak belinden bir gün olsun sıkmadım
  Çargah Pala Oyunu
  Çargah Sirto
  Evç-Dıştan viran bağlıyım
  Ferahnak Saz Semaisi
  Hicaz-Bahar olsa çemenzar olsa alem
  Hicaz-Bir gececik sevdiğim halime gel bak da gör
  Hicaz-Eğilmez başın gibi
  Hicaz-Gözlerinin karşısında ben birşeyler olurdum
  Hicaz-Kalbimde yanarken sevgin
  Hicaz-Karşıdan gel göreyim
  Hicaz-Kendim yanarım aşk ile
  Hicaz-Olsamdı ben sema olsandı sen heva
  Hicaz Oyun Havası
  Hicazkar-Sizide yaktı mı hicran ateşi
  Hüseyni-Çoban yıldızı gibi
  Hüzzam-Meçhur bırakıp sen beni
  Hüzzam-Şad olurum belki bu bahtı siyahım olmasa
  Hüzzam-Sen ki bana bütün neşe bütün hayattın
  Hüzzam-Sunar bir cam ı memlu
  Isfahan Saz Semaisi
  Kürdilihicazkar-Gönlüm yine mahzun seni andım da derinden
  Kürdilihicazkar-Gül gibi sinede çift sonçelerin saklı iken
  Kürdilihicazkar-O fettan dilinin sırrına kandım
  Kürdilihicazkar-Ruyine saçlar dökülmüş
  Mahur-Medhal
  Muhayyer-Saki bu gece bezmimizin sazı mükemmel
  Nihavend-Çok zamandır sevdiğim
  Nihavend-Gece Leylayı ayın on dördü
  Nihavend-Hülya gibi sessiz süzülüp kalbime aktın
  Nihavend-Rüzgar uyumuş ay dalıyor
  Nihavend-Saçların hayatımın neşesiyle örgülü
  Nihavend-Tarasam destelesem
  Nihavend-Yasemine güle teşbih
  Nişaburek Peşrev
  Rast-Aşıkım dağlara kurulu tahtım
  Rast-Neden bir çift gözün derdile çeşmim giryebar oldu
  Segah-Naz ile meclub kıldın kendine dünyayı ben
  Segah-Zavallı gönlümün yine acıklı bir melali var
  Sultaniyegah-Bir kasedir alev dolu gönlüm
  Sultaniyegah-Gel şu teyyare ile
  Sultaniyegah-Mavi gözlü sarışın bir güli rana tanırım
  Sultaniyegah-Uyandı bülbülüm dumanlı dağda
  Suzidil-Tifli nakamın acınmaz nalevu feryadıma
  Suzinak-Elem geçer dedik amma hakika öyle değil
  Suzinak-Günler oluyor görmeyeli ruyini mahım
  Şederaban-Çektim de senin aşkını yıllarca derinden
  Şedaraban-Kordonboyu'nun yosması
  Uşşak-Çeşmi nazın süzülüp
  Uşşak-Kalmadı kudret efendim
  Uşşak Kanto
 
Derneğimiz,
11 Nisan 2013 Perşembe akşamı saat 20.30'da Selâhattin Akçiçek Konser Salonu'nda (KONAK) bir konser verecektir. Şef. Özgen KÜÇÜKGÖKÇE yönetiminde gerçekleşecek konserimize tüm musiki severleri bekliyoruz. Konser halka açıktır.
Etkinlikler
Yaşlıya Saygı Haftası
24 Mart Perşembe akşamı Karabağlar Belediyesi etkinlikleri kapsamında, Yaşlıya Saygı Haftası konseri gerçekleştirildi.
devamı...
Güzel Sözler

Her gönül bir şarkı söyler.

Şarkılarımız bizim romanlarımızdır.

Ahmet Hamdi TANPINAR

 
Esendere Kültür Sanat Derneği ESDER Resmi sitesidir.
Sitenin tüm içeriği Şenay SARIGÖZOĞLU tarafından hazırlanmaktadır.
55/75 Sokak 19/B Esenyalı - İZMİR
Telefon : 0 232 248 00 53 - GSM : 0 535 470 67 41 - Mail: info@eksd.org.tr
Web Tasarım İzmir, Google Reklam İzmir ReklamTurk   
Balçova İZMİR