Kültür Sanat, Kültür Sanat Derneği
   
Müzik Bilgileri
   
Dış Duyurular
Türk Müziği Konservatuar'larında saz ve ses eğitimi alan öğrencilerin edindikleri teorik bilgileri, pratikte uygulamaları için derneğimizdeki çalışmalarımıza katılımlarını bekliyoruz.
Türk Sanat Müziği Notaları
Bestecilerimizin şarkılarını ve eserlerinin notalarını arşivimizde bulabilir,
Türk Sanat Müziği hakkında derlenmiş bilgilere, Makamlar ve Fasıllar hakkında dökümanlara sitemizden ulaşabilirsiniz.
Türk Müziği Bilgileri
   
 
Acem Kürdi Makamı

Bûselik’li ve Kürdi’li biten mürekkeb makamlar hakkında ileride genel bilgi verilecektir. Fakat, Acem Kürdi makamının özelliği dolayısiyle ayrıca ele alıp inceliyoruz:

a-Durağı: Dügâh perdesidir.

b-Seyri: İnicidir.

c-Dizisi: Esas olarak Acem makamını meydana getiren dizi ve çeşnilere yerinde bir Kürdi dörtlü veya beşlinin eklenmesinden elde edilir. O hâlde, dizisyi baştan gözden geçirelim: Acem Kürdi makamı dizisi, Acem perdesinde bir Çargâh beşlisine yerinde Beyâti dizisinin ve yine yerinde bir Kürdi dörtlü veya beşlisinin eklenmesiyle meydana gelir. Makam, yerindeki Kürdi çeşnisiyle karar verir.




Ancak genellikle küçük formadaki eserlerde Beyâti dizisi tamamlanmaz. Beyâti dizisinin alt kısmını meydana getiren yerinde Uşşak dörtlüsü kullanılmadan, bunun yerine yerinde Kürdi çeşnisine geçilir ki, bu takdirde Acem Kürdi dizisi, Acem perdesindeki Çargâh beşlisine yerinde Kürdi dizisinin eklenmesi olarak karşımıza çıkar. Acem Kürdi makamı genellikle bu şekilde kullanılmıştır. Aslında forma ve eser müsâitse, evvelâ Acem makamını tamamlayıp, sonra Kürdi çeşnisine geçmek doğru olanı ise de, makam, bu yeni şekliyle de çok kullanılmıştır.




Bu tip dizi, Acem Aşirân makamının ve dizisinin bir kısmı olarak da kabûl edilebilir.
d-Güçlüsü: Birinci mertebe güçlü Acem perdesidir. Üzerinde Çargâh çeşnisiyle yarım karar yapılır. İkinci mertebe güçlü Nevâ perdesidir. Bu perde üzerinde ise Bûselik çeşnisiyle asma karar yapılır. Bâzı eserlerde Muhayyer de güçlü gibi kullanılmıştır. Eğer önce Acem makamı gösteriliyorsa, birinci güçlü Nevâ, ikinci güçlü Acem olmalıdır.

e-Asma Karar Perdeleri: İkinci mertebe güçlü olan Nevâ perdesinde Bûselik çeşnisiyle, Çargâh perdesinde ise Çargâh çeşnisiyle asma kararlar yapılır. Kürdi perdesinde de çeşnisiz kalınabilir.

Ayrıca bâzı eserlerde küçük bir geçkiye rastlıyoruz. Bu şöyle olmaktadır: Makamın esas sesi olan Hüseyni perdesi yerine, bâzen S bemollü mi Nim Hisar perdesi kullanıldığı görülüyor. Böylece nağmeler Rast perdesine kadar düşünce, Rast perdesinde Bûselik dizisinde Bûselik dizisinden 6 ses kullanılmış oluyor. Rast perdesindeki Bûselik dizisine Nihâvend makamı dediğimize göre, bu 6 ses Nihâvend makamına küçük bir geçkidir ve kısa sürer.




Eğer önce Acem makamı tamamlanıyorsa, şüphesiz ki Beyâti’nin asma kararları da gösterilmelidir.

f-Donanımı: Si için küçük mücenneb bemolü donanıma yazılır. Gerekli değişiklikler eser içinde gösterilir.

g-Perdelerin T.M.deki isimleri: Pestten tize doğru: Dügâh, Kürdi veya Segâh, Çargâh, Nevâ, Hüseyni, Acem, Gerdâniye, Muhayyer, Sünbüle ve Tiz Çargâh’dır.

h-Yeden’i: 2.çizgideki sol Rast perdesidir.

ı-Genişlemesi: Makam, yapı bakımından zâten kendiliğinden geniş bir seyir alanına sâhiptir. Bu sebeple ayrıca genişletilmemiştir.

i-Seyir: Acem perdesi civârından seyre başlanır. Acem perdesindeki Çargâh beşlisi gösterildikten sonra bu perdede Çargâh çeşnisiyle yarım karar yapılır.Sonra Beyâti dizisine geçilir ve eğer eser uzunsa Beyâti dizisinde de gezinilip, Acem makamında olduğu gibi, Acem makamı tamamlanıp Kürdi dörtlüsüne geçilerek, Dügâh perdesinde Kürdi çeşnisiyle tam karar yapılır. Eğer eser bütün bu özellikleri gösterebilecek kadar uzun seyre müsâit değilse, Acem perdesindeki Çargâh beşlisinden sonra Nevâ perdesindeki Bûselik gösterilip yerinde Kürdi dörtlüsüne geçilir ve Kürdi çeşnisiyle tam karar yapılır. Daha evvel de incelendiği gibi, bu tarz Acem Kürdi, Acem perdesindeki Çargâh beşlisine yerinde Kürdi dizisinin eklenmesinden meydana gelmiş olan şekildir ve çok kullanılmıştır.





 
Derneğimiz,
11 Nisan 2013 Perşembe akşamı saat 20.30'da Selâhattin Akçiçek Konser Salonu'nda (KONAK) bir konser verecektir. Şef. Özgen KÜÇÜKGÖKÇE yönetiminde gerçekleşecek konserimize tüm musiki severleri bekliyoruz. Konser halka açıktır.
Etkinlikler
Yaşlıya Saygı Haftası
24 Mart Perşembe akşamı Karabağlar Belediyesi etkinlikleri kapsamında, Yaşlıya Saygı Haftası konseri gerçekleştirildi.
devamı...
Güzel Sözler

Her gönül bir şarkı söyler.

Şarkılarımız bizim romanlarımızdır.

Ahmet Hamdi TANPINAR

Esendere Kültür Sanat Derneği ESDER Resmi sitesidir.
Sitenin tüm içeriği Şenay SARIGÖZOĞLU tarafından hazırlanmaktadır.
55/75 Sokak 19/B Esenyalı - İZMİR
Telefon : 0 232 248 00 53 - GSM : 0 555 609 73 31 - Mail: info@eksd.org.tr
Web Tasarım İzmir, Google Reklam İzmir ReklamTurk   
Balçova İZMİR