Küçek Makamı

Küçek Makamı

Çok az kullanılmış bir makamdır.

a-Durağı: Dügâh perdesidir.

b-Seyri: Çıkıcı ve inici-çıkıcı olarak kullanılmıştır.

c-Dizisi: Yerinde Sabâ makamı dizisine Hüseyni perdesi üzerindeki Uşşak dizisinin bir kısmının başta ve ortada katılmasıyla meydana gelmiştir. Karar yine Sabâ dizisiyle yazılır.

 

Hüseyni perdesindeki Uşşak, seyrin ya başında veya ortasında yer yer gösterilir. Tam karar yine Sabâ makamı dizisiyle yapılır.

d-Güçlüsü: Sabâ makamı hâkim olduğu için, güçlü Sabâ makamının güçlüsü olan Çargâh perdesidir. Ayrıca Hüseyni üzerindeki Uşşak dizisinin karar perdesi olan Hüseyni perdesi de önemli bir asma karar perdesidir. Bu perde üzerinde Uşşak çeşnisiyle asma karar yapılır.

e-Asma Karar Perdeleri: Sabâ makamındaki asma kararlar Küçek makamında da aynen kullanılır. Buna zaman zaman Hüseyni perdesindeki asma kararları eklemek gerekir. Hicaz ve Şehnâz perdeleri, Sabâ’da olduğu gibi zaman zaman dik basılır.

f-Donanımı: Sabâ makamı gibi si koma bemolü, re için bakiye bemolü donanıma yazılır. Gerekli değişiklikler eser içinde gösterilir.

g-Perdelerin T.M.deki isimleri: Sabâ dizisinin seslerinin aynıdır. Ancak Hüseyni perdesindeki Uşşak dizisinin kullanılan sesleri: Hüseyni, Eviç, Gerdâniye, Muhayyer, Tiz Bûselik ve Tiz Çargâh’dır.

h-Yeden’i: 2.çizgideki sol Rast perdesidir.

ı-Genişlemesi: Makam ayrıca genişletilmemiştir. Zaten kendiliğinden geniştir.

i-Seyir: Ya Sabâ makamı ile veya Hüseyni perdesindeki Uşşak ile seyre başlanır. Dizi ve çeşnilerin birinden diğerine geçilerek gezinildikten sonra Sabâ makamı gibi Çargâh perdesinde Zirgüle’li Hicaz çeşnisiyle yarım karar yapılır. Bu arada başta veya ortada zaman zaman Hüseyni perdesindeki Uşşak dizisinin kullanılan sesleri gösterilerek Hüseyni ve diğer perdelerde asma kararlar yapılır. Yine karışık gezinilip gerekli asma kararlar da gösterildikten sonra mutlaka ve yalnızca Sabâ dizisiyle Dügâh perdesinde tam karar yapılır.

Makama örnek bir eser:

 

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış.

Sayfa başına git