Kürdi’li Hicazkâr Makamı

Kürdi makamı dizisinin, Rast perdesi üzerine göçürülmesiyle elde edilir.

a-Durağı: Rast perdesidir.

b-Seyri: İnicidir.

c-Güçlüsü: Gerdaniye perdesidir.(İkinci derecede Çargâh)

D-Yeden:Acem Aşiran perdesidir.

e-Donanım:Si,mi,lâ için küçük mücennep bemolü donanıma yazılır.

Kürdli Hicazkâr makamının genişlemesi, Gerdaniye üzerindeki Kürdi veya Hicaz Dörtlüleri ile olur.

f-Dizinin Seyri: İnici bir seyre sahip olan Kürdili Hicazkâr makamının seyrine ekseriya Tiz Durak (Gerdaniye) civarından başlanır. Hicazkâr makamı gibi başlayan eserler de çoğunluktadır. Hattâ Hicazkâr makamının bütün dizisi icra edilebilir. Nevâ’da Bayâti makamı dizisi ve Çargâh perdesindeki Rast Beşlisinin sesleriyle meydana gelen Arazbar makamı seyri ile de başlayan Kürdili Hicazkâr eserler vardı.

g- Asma Karar Perdeleri: Asma karar perdesi olarak en önemli perde ana dizinin ek yerindeki Çargâh perdesidir. Yukarıda da belirtildiği gibi bu perde üzerinde Bûselik çeşnisiyle asma karar yapılır. Nevâ perdesi üzerinde Kürdi çeşnisiyle önemli asma kararlar yapılır.

Çok parlak ve renkli nağmelerin yapıldığı Kürdili Hicazkâr makamının seyri yapılırken, Gerdaniye üzerindeki Kürdi ve Hicaz’lı kalışlar bu makamın karakteristik özelliğidir. Dizinin diğer sesleri kullanılarak Neva’da Bayâti’li kalış yapılır. Ana dizinin sesleri kullanılarak Kürdi Dörtlüsünün sesleri ile Rast perdesinde karar verilir.

Kürdilihicazkâr Makanın Seyri:

Etiketler:

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış.

Sayfa başına git